Maturita 2014
Termín konania maturitnej skúšky:
- pravdepodobne prvý maturitný termín
Komisie a minuloročný maturanti z chémie: - maturitný rozpis sa tvorí v priebehu marca - apríla!
- Maturita 2013 - základné informácie, termíny
- Jednotné maturitné zadania
- Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z chémie pre šk. rok 2012/2013
- Legislatíva
- Žiaci so ŠVVP (špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami)
POŽIADAVKY NA INTERNÚ ČASŤ MATURITNEJ SKÚŠKY
CHÉMIA
318 /2008 V Y H L Á Š K A Ministerstva školstva Slovenskej republiky
z 23. júla 2008 o ukončovaní štúdia na stredných školách
Každé zadanie sa skladá z troch úloh.
Charakteristika úloh maturitných zadaní:
Úloha č. 1 – Úloha na reprodukciu, pochopenie a jednoduché myšlienkové operácie, napr. jednoduché výpočty, názvoslovie, vlastnosti látok, zoradenie, zaradenie do skupiny, neúplný zápis reakcie a podobne, spojená s pokynmi typu definuj, pomenuj, vymenuj a podobne (prevláda forma monológu).
Úloha č. 2 – Úloha zameraná na zložitejšie myšlienkové operácie a tvorivé myslenie, na analýzu, porovnávanie, hodnotenie, aplikáciu osvojených poznatkov (prevláda forma dialógu s členmi predmetovej maturitnej komisie).
Úloha č. 3 – Úloha zameraná na laboratórnu skúsenosť žiaka, napr. opis alebo realizácia laboratórneho postupu, výpočet spojený s pokusom, vyslovenie hypotézy, hľadanie vhodných chemikálií, pomôcok, laboratórneho postupu, diskusia o výsledkoch pokusu a podobne, alebo na schopnosť žiaka pracovať s odborným textom, napr. analyzovať, vyhľadávať v texte, reagovať na otázky týkajúce sa textu a podobne.
Trvanie skúšky: 20 minút
Čas na prípravu: 20 minút
Zastúpenie jednotlivých tematických okruhov v úlohách maturitných zadaní je takéto:
- 25 % až 40 % všeobecná chémia,
- 15 % až 20 % anorganická chémia,
- 30 % až 40 % organická chémia,
- 10 % až 20 % prírodné látky a základy biochémie.
Všeobecné pomôcky
- Matematické, fyzikálne a chemické tabuľky
- Jednoduchá kalkulačka (základné aritmetické, exponenciálne a logaritmické funkcie)
- Stavebnica molekulových modelov
- Modely kryštalických mriežok a orbitálov
Hodnotenie
a) Každá úloha maturitného zadania sa hodnotí stupňom prospechu 1 až 5.
b) Váha hodnotenia jednotlivých úloh je 1 : 2 : 2. Pri výpočte váženého priemeru sa používa vzorec:
pričom z je po zaokrúhlení výsledný stupeň prospechu a z1 je stupeň prospechu za úlohu č. 1.
- Úpravy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
Úloha č. 3 je upravená podľa druhu a stupňa postihnutia.
Trvanie skúšky: 30 minút
Čas na prípravu: 30 minút
Vzorové maturitné zadanie ku téme: Citrátový cyklus a koncový oxidačný reťazec:
Zapamätanie a reprodukcia
- Definujte pojmy: ATP, oxidatívna fosforylácia, voľná energia, mitochondrie, koenzým
- Stručne popíšte metabolické dráhy odbúravania lipidov, sacharidov a proteínov v organizme
- Charakterizujte význam acetylkoenzýmu A v metabolických dráhach jednotlivých živín. Napíšte jeho vzorec
- Uveďte vstupné a výstupné látky citrátového cyklu
- Objasnite podstatu reakcií prebiehajúcich v koncovom oxidačnom reťazci
Aplikácia
- Porovnajte priebeh metabolizmu sacharidov v anaeróbnych a aeróbnych podmienkach
- Vysvetlite význam kyslíka v procesoch získavania energie v bunkách.
- Pri spálení 1 mol glukózy sa uvoľní približne 2900 kJ energie. Porovnajte toto množstvo s energiou, ktorá sa uvoľní pri postupnom odbúravaní glukózy počas bunkovej oxidácie.
Práca s literatúrou.
- Na základe dostupných informácií porovnajte rozdiely v metabolickom spracovaní lipidov a sacharidov
- Prezentujte vlastný názor na správnu výživu. Svoj názor podložte argumentmi.
- Porovnajte spôsoby získavania energie u rastlín a živočíchov