Maturita 2014

 

Termín konania maturitnej skúšky:

- pravdepodobne prvý maturitný termín

 Komisie a minuloročný maturanti z chémie: - maturitný rozpis sa tvorí v priebehu marca - apríla!

 

  

POŽIADAVKY NA INTERNÚ ČASŤ MATURITNEJ SKÚŠKY

CHÉMIA

 

318 /2008 V Y H L Á Š K A Ministerstva školstva Slovenskej republiky

z 23. júla 2008 o ukončovaní štúdia na stredných školách

 

Každé zadanie sa skladá z troch úloh.

Charakteristika úloh maturitných zadaní:

Úloha č. 1 – Úloha na reprodukciu, pochopenie a jednoduché myšlienkové operácie, napr. jednoduché výpočty, názvoslovie, vlastnosti látok, zoradenie, zaradenie do skupiny, neúplný zápis reakcie a podobne, spojená s pokynmi typu definuj, pomenuj, vymenuj a podobne (prevláda forma monológu).

Úloha č. 2 – Úloha zameraná na zložitejšie myšlienkové operácie a tvorivé myslenie, na analýzu, porovnávanie, hodnotenie, aplikáciu osvojených poznatkov (prevláda forma dialógu s členmi predmetovej maturitnej komisie).

Úloha č. 3 – Úloha zameraná na laboratórnu skúsenosť žiaka, napr. opis alebo realizácia laboratórneho postupu, výpočet spojený s pokusom, vyslovenie hypotézy, hľadanie vhodných chemikálií, pomôcok, laboratórneho postupu, diskusia o výsledkoch pokusu a podobne, alebo na schopnosť žiaka pracovať s odborným textom, napr. analyzovať, vyhľadávať v texte, reagovať na otázky týkajúce sa textu a podobne.

 

Trvanie skúšky: 20 minút

Čas na prípravu: 20 minút

Zastúpenie jednotlivých tematických okruhov v úlohách maturitných zadaní je takéto:

  • 25 % až 40 % všeobecná chémia,
  • 15 % až 20 % anorganická chémia,
  • 30 % až 40 % organická chémia,
  • 10 % až 20 % prírodné látky a základy biochémie.

Všeobecné pomôcky

  1. Matematické, fyzikálne a chemické tabuľky
  2. Jednoduchá kalkulačka (základné aritmetické, exponenciálne a logaritmické funkcie)
  3. Stavebnica molekulových modelov
  4. Modely kryštalických mriežok a orbitálov

Hodnotenie

a) Každá úloha maturitného zadania sa hodnotí stupňom prospechu 1 až 5.

b) Váha hodnotenia jednotlivých úloh je 1 : 2 : 2. Pri výpočte váženého priemeru sa používa vzorec:

 

pričom z je po zaokrúhlení výsledný stupeň prospechu a z1 je stupeň prospechu za úlohu č. 1. 

  • Úpravy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením

Úloha č. 3 je upravená podľa druhu a stupňa postihnutia.

Trvanie skúšky: 30 minút

Čas na prípravu: 30 minút

Vzorové maturitné zadanie ku téme: Citrátový cyklus a koncový oxidačný reťazec:

 Zapamätanie a reprodukcia

  • Definujte pojmy: ATP, oxidatívna fosforylácia, voľná energia, mitochondrie, koenzým
  • Stručne popíšte metabolické dráhy odbúravania lipidov, sacharidov a proteínov v organizme
  • Charakterizujte význam acetylkoenzýmu A v metabolických dráhach jednotlivých živín. Napíšte jeho vzorec
  • Uveďte vstupné a výstupné látky citrátového cyklu
  • Objasnite podstatu reakcií prebiehajúcich v koncovom oxidačnom reťazci

Aplikácia

  • Porovnajte priebeh metabolizmu sacharidov v anaeróbnych a aeróbnych podmienkach
  • Vysvetlite význam kyslíka v procesoch získavania energie v bunkách.
  • Pri spálení 1 mol glukózy sa uvoľní približne 2900 kJ energie. Porovnajte toto množstvo s energiou, ktorá sa uvoľní pri postupnom odbúravaní glukózy počas bunkovej oxidácie.

 Práca s literatúrou.

  • Na základe dostupných informácií porovnajte rozdiely v metabolickom spracovaní lipidov a sacharidov
  • Prezentujte vlastný názor na správnu výživu. Svoj názor podložte argumentmi.
  • Porovnajte spôsoby získavania energie u rastlín a živočíchov